Wednesday 5 December 2012

Cerpen: Cinta Ibarat Kopi


Mata aku tak lepas dari memandang gadis bertudung kuning yang sedang riang bermain layang-layang di hujung sana. Entah mengapa dalam ramai-ramai yang bermain layang-layang aku  ralit memerhatikannya. Berkulit cerah, mengenakan blouse putih dan berskirt labuh berwarna kuning sedondon dengan tudung yang dipakai. Seperti ada chemistry antara aku dan dia. Wajahnya mirip gadis yang selalu hadir dalam mimpiku sejak akhir-akhir ini. Mimpi yang menimbulkan tanda tanya setiap kali aku sedar dari tidur.

"Hai.." sapa ku separa berani. Risau andai sapaanku tidak diendahkan. Malu pasti menerjah diri.

"Hai.." jawabnya sambil tersenyum. Tangannya sibuk menggulung tali layang-layang. Mungkin sudah sedia menghentikan permainannya. 

"Seorang saja? " aku memulakan perbualan, terasa kekok berdiri hanya memerhati tiap tindak tanduknya. Bermata redup, anak matanya hazel dan mempunyai bibir mungil. Comel! hatiku bersuara.

"Ya, sendirian. Bercuti sendirian dan bermain layang-layang juga sendirian. Tak aneh kan kalau sendirian?" dia mengajukan soalan. Bibir terkunci. Entah apa ayat yang bagus untuk aku luahkan kepada gadis ini. Nampak tegas dan berprinsip. Mungkin dia tak suka caraku yang teragak-agak menegur dan berbual dengannya.

Aku hanya tersenyum. "Tak salah, cuma sekadar bertanya. Awak selalu ke sini? saya Izhar. Tadi nampak awak bermain layang-layang dengan gembira. Itu yang menarik minat saya memerhati dari jauh."terangku jujur.

"Maafkan saya jika agak kasar. Nama saya Diya. Saya dah dua hari bercuti di sini. Saja, lari dari kemelut jiwa mencari ketenangan. Tapi tak boleh lari juga nampaknya." dia akhirnya tersenyum sendiri tanpa menoleh ke arahku. Terpamer lesung pipit manis di pipi kananya. Menambah manisnya tahi lalat di dagu kirinya yang  dari tadi mencuri perhatianku. Dia melabuhkan punggung di tunggul kayu. Mungkin tak berniat melarikan diri dariku. Mungkin selesa setelah aku memperkenalkan diri. 

"Boleh kita berbual sama?"pintaku penuh berharap. Hati terlalu ingin mengenali gadis manis di hadapanku ini. Wajah yang mendamaikan hati. Cukup bersederhana tanpa disolek tebal. Hanya bergincu nipis cukup membuatkan wajahnya begitu manis.

"Silakan, duduklah. Tak sedap pula rasa awak berdiri mengadap saya yang duduk ni. Dah lama di sini? "Diya mula bertanya.

"Saya baru saja sampai, ingat nak tenangkan fikiran tengok pantai, ombak. Ternampak awak yang riang bermain layang-layang terus hati terusik." aku melirik ke arahnya. Dia menguis pasir di depannya.

"Zahirnya nampak riang, dalam hati hanya Allah yang tahu. Saya tak kuat, tapi saya cuba jadi kuat. Saya tak istimewa, tapi saya cuba jadi insan yang luar biasa." air mata mula bergenang dia mata yang cantik itu.

"Maafkan saya, tak berniat nak buat Diya sedih." aku jadi panik. Mungkinkah dia sedang dihambat kesedihan yang teramat? 

"Takda apalah...awak tak salah. Awak suka minum kopi?" dia bertanya sambil mengesat air mata yang mula menitis. Terasa sungguh pilu melihat air mata menitis dari wajah gadis seayu dia. Siapakah yang mencalarkan hati gadis ini? Apa kaitan kopi dengan kisah sedih gadis ini? hati makin tertanya-tanya.




"Kopi...suka. Malah saya perlu cari kopi setiap hari. Ketagihan kot?" aku menjawab dengan nada bergurau. Kami sama-sama tergelak. Dia terus tergelak. Nampak ceria kembali walau matanya tidak bercahaya. Masih tersisa dan penuh kesedihan. 

"Saya juga penggemar kopi. Tau tak cinta dan kopi ada persamaan." katanya sambil tersenyum dan mengangkat kening. Mengajak aku berfikir dan memahami maksud yang tersirat.

"Kopi? pahit tu..." kataku laju. "Ya, pahit. Tapi membuat kita ketagihan. Angau, mencari-cari si dia yang kita cinta. Pada logiknya kpi hitam tak memikat pun, pahit pula tu. Tapi kopi mampu buat kita tenang. Kopi buat kita rasa ketagihan. Kopi buat kita rasa segar. Begitulah cinta. Ops, kopi juga pahit, sama macam cinta yang kadang kala pahit untuk ditelan." Diya petah berbicara. Berbicara tentang cinta dan kopinya. Aku hanya menjadi pendengar setia dan mengangguk setuju.

"Sedang putus cinta?" aku beranikan diri bertanya. "Ye, putus kasih. Sedang belajar menikmati kopi tanpa gula. Menelan pahitnya kopi dengan penuh makna. Mengharap agar kopi pahit juga mampu memberi ketenangan dan kesegaran buat yang kalah seperti saya." Diya menjawab lemah. 

"Hey, awak bukan kalah. Awak tak lemah. Awak cuma tak berjaya untuk hari ini dalam apa yang awak harapkan. Mungkin itu dugaan sementara,sebelum awak dapat sesuatu yang lebih bermakna esok hari." aku hadiahkan kata-kata semangat buat Diya. Aneh, entah dari mana aku kait kata-kata semangat itu. Sedangkan aku sendiri selalu tersungkur dalam pencarian yang tak berpenghujung.

Kisah cinta dan kopi yang Diya ungkapkan tadi ada benarnya. Ada menariknya. Apa yang lebih menarik, aku berjaya menyelami hati gadis ayu ini. Diya...manis orangnya semanis namanya. Nampak sedih dalam kata-katanya namun dari kisah kopi dan cinta yang diungkapkan aku tahu dia tabah lalui dugaan kecil dalam misi mencari imamnya mungkin. Adakah aku layak menjadi imam Diya suatu hari nanti? Berangan tak salah, siapa tahu mungkin aku mr right cik Diya suatu hari nanti...hehehe..aku tersenyum sendiri.



9 comments:

Antara said...

phewwitt!! cerita yg somel!! ^^

TheyCallMeMrRight said...

hi, i'm mr right. i heard you were looking for me.

Unknown said...

Hihihi,somel eh?kopi kopi kopi

Unknown said...

Tu dia...mr right dah sampai.ahahaha

fRaMe+LenSeS said...

Ehemmmmm

Hafizin Jamil said...

kak..nak kopi satu..haha

محمد رازيق said...

nak kopi manis kak. hehe

el said...

nti lau el mnm kopi sure igt cite ni lol :) nice story

Unknown said...

xske kopi tanpa gule