Wednesday 14 November 2012

Cerpen-Ustaz Dah Kahwin

Twitter dah jadi kegilaan aku sekarang ni, entah kenapa sejak seminggu ni rajin pula bertegur sapa dengan mamat ni. Kalau orang lain lebih gemar berfacebook tapi aku lebih selesa ada twitter saja yang pada aku ia lebih privacy lebih-lebih lagi aku privatekan tweet aku.

Aku cuma kerap meluahkan perasaan atau apa saja pendapat aku di twitter. Tapi, sejak akhir-akhir ni...aku dan mamat ni kerap pula bertegur sapa. Err segan la, nampak dia macam gila-gila. Student mungkin? Nak tau? minat kami sama dalam bidang penulisan, buat kami sering berkongsi pendapat. Sejak dia pakai pamerkan wajah dia aku lebih berani berinteraksi dengan lebih kerap, ye la...prinsip aku kan tak mahu rapat sangat dengan mereka yang hadir tanpa wajah, dulu dia pakai gambar topeng apa ntah..huhu. Sekarang ni hadir dengan wajah dan seruling....lalala, cair tak? cair tak? weeee

Mamat ni blogger rupanya...

"Ustad dah kawen sebab tu pakai dua cincin, satu makwe ustad bagi, satu tu isteri ustad bagi." lebih kurang begitulah ayat yang mamat tu taip di laman blognya hasil gosip pelajar-pelajar kesayangan dia. Err aku baru je nak feeling-feeling, dah kahwin rupanya mamat tu. Nampak giler-giler rupanya ustaz? adoiii aku termalu sendiri. Ustaz beb! memang tak setara dan tak sekufu dengan aku yang ntah apa-apa ni(jalan seret bantal) hew hew hew!

Aku: "ustad dah kawen sebab tu ada dua cincin" aku saja korek lubang ulang ayat murid dia, padahal hati ni remuk, kecamuk dan berantakan korang tau tak? sob sob sob

Dia: "La...tu gosip budak-budak tu je la awak, mana ada saya kahwin pun. Saya memang suka pakai cincin, satu jari manis tangan kanan, satu tangan kiri. Dua-dua saya beli sendiri, saya memang suka pakai cincin. Harap awak jelas.

Err aku termalu sendiri, muka merah tak perlu pakai blusher dah, memang macam sizuka(makwe nobita dalam cerita doremon) dah pun. Dah la selama ni ingat mamat ni student, tup-tup tau dia ustaz, ha...bukan setakat ustaz tau, cikgu bahasa inggeris. Ko ada pakwe gituw? ahak...gediks! memang malu tahap gaban, terasa sangat tak layak berkawan dengan dia. Siapalah diriku, hanya penanam anggur...ekeke, penanggur terhormat katanya.

Aku rasa nak lempang-lempang mulut aku yang bukan main hebat tanya status orang, tak malu ke? canai mulut jadi lempeng baru tau! selamat la mamat tu asyik sangat dengan movie dia toy story tu sampai tak ambil pusing apa aku tanya dia. Fokus kot dengan movie, kalau dia tak buat apa memang aku pitam sebab teramat malu. Walau bukan berdepan cuma di alam maya tapi malu beb!

*****
Sekadar di alam maya, aku dan mamat ni semakin akrab, ops...ustaz. Aku dan ustaz bertukar cerita dari satu bab ke satu bab. Alhamdulillah ustaz salah satu kegembiraan buat kehidupanku. Allah mengirim dia dalam keadaan aku yang kacau bilau. Kemerosotan tahap kesihatan yang membuatkan ood aku ke laut bertukar menjadi ceria dengan hadirnya ustaz.

Aku tak henti tersenyum, kami tergelak dan terus tergelak bila berbicara. Adakah ini tandanya hati batu aku dah mula cair dengan sifat ceria ustaz ni? owh no no no...aku lebih rela kami bersahabat ke akhir nyawa dari punya ikatan kasih. Kenapa? biarlah ia jadi rahsia hatiku. Apa yang ku fikir kini, aku tak mahu kehilangan sahabat sehebat dia. Walau aku tidak hebat,tapi aku berbangga dapat sahabat sebaik ustaz. Walau ustaz punya dah kahwin suatu hari nanti, harapnya persahabatan kami kekal ke akhir nyawa....amin.

Antara persahabatan dan percintaan, mana lebih membahagiakan? aku pilih persahabatan kerana aku mahu ustaz tetap berada di sisiku walau apa halangan dan dugaan tiba. 

p/s:Sahabat boleh menjadi kekasih  tetapi kekasih mungkin juga bukan sahabat yang baik.


No comments: